Меню

Посилання

 
ГоловнаНовини → ВАСИЛЬ ІВАНЧЕНКО: «ФОРМУВАННЯ СПРОМОЖНИХ ГРОМАД – ВИМОГА ЧАСУ»
06/07/2015 17:32

ВАСИЛЬ ІВАНЧЕНКО: «ФОРМУВАННЯ СПРОМОЖНИХ ГРОМАД – ВИМОГА ЧАСУ»

  У лютому 2015 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», яким регулюються відносини, що виникають у процесі добровільного об’єднання громад сіл, селищ, міст. 12 червня Миколаївська обласна рада схвалила перспективний план формування територій громад нашої області. Принципи такого об’єднання цікавлять багатьох наших читачів, тому ми попросили дати коментар з цього приводу голову Доманівської районної державної адміністрації В.М. ІВАНЧЕНКА.

  -- Шановний Василю Миколайовичу! Доводилось не раз чути думку, чи на часі, коли на сході України тривають бойові дії, займатися сьогодні ще й адміністративно-територіальною реформою, об'єднанням громад?

  -- Про децентралізацію в Україні говорять уже багато років, але ми всі справедливо вважаємо, що реальних кроків зроблено дуже мало. Досягти розмежування між органами публічної влади, закріплення за ними необхідних ресурсів та встановлення механізмів реальної політичної та юридичної відповідальності органів та посадових осіб за свої дії чи бездіяльність без системної реформи неможливо.

  Так, війна сьогодні є головною проблемою для впровадження реформи децентралізації. Не тільки політики, а й прості українці бояться, що децентралізація ще більше зруйнує систему влади в Україні. Але реформа самоврядування потрібна країні, і, незважаючи на події на сході України, її потрібно проводити якнайшвидше, адже її мета – забезпечення високої якості формування спроможних громад. Реформа дасть змогу виконати завдання держави по формуванню конкурентоспроможної громади з високим і зростаючим рівнем життя населення і високим рівнем зайнятості на стійкій основі. І я готовий наполегливо працювати над її втіленням аби реформа місцевого самоврядування в нашому районі пройшла безболісно і в короткі терміни.

  -- Якою є методика формування добровільного об’єднання територіальних громад?

  -- Урядом 1 квітня 2014 року була схвалена Концепція реформування  місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, затверджено План заходів з її реалізації. Парламентом ухвалено Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад", а урядом для забезпечення його реалізації затверджено Методику формування спроможних територіальних громад. Саме ці акти визначають, яким чином має відбуватись об’єднання громад для того, щоб вони стали спроможними.

  Методика визначає механізм та умови формування спроможних територіальних громад, а також порядок розроблення і схвалення перспективного плану формування територій громад АРК, області. У Методиці дається визначення термінам «спроможна територіальна громада», «потенційний адміністративний центр спроможної територіальної  громади», «зона доступності потенційного адміністративного центру спроможної територіальної громади» та розкриваються значення, в яких вони вживаються. Розкриваючи сутність поняття «спроможності» територіальних громад, йдеться про їх здатність самостійно або через відповідні органи місцевого самоврядування забезпечити належний рівень надання послуг, зокрема, у сфері освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства – з урахуванням кадрових ресурсів, фінансового забезпечення та розвитку інфраструктури відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Це означає, що наявна інфраструктура, кадрові і фінансові можливості новоствореної адміністративно-територіальної одиниці дозволяють їй самостійно

виконувати повноваження, визначені законом та Бюджетним кодексом як для міста обласного значення.

  Слід розрізняти два етапи формування нового адміністративно-територіального устрою – створення Перспективного плану та добровільне об’єднання громад. Перший етап, який у нас вже завершився, був  обов’язковий для виконання органами виконавчої влади на рівні обласної державної  адміністрації. Наслідком його стало затвердження Миколаївською обласною радою Перспективного плану формування територій громад Миколаївської області.

  Другий етап не має чітких часових рамок, адже створення громад здійснюється на добровільних засадах. Однак слід зауважити, що досвід європейських країн, які проходили через етап добровільного об’єднання, свідчить про те, що він завжди успішно закінчувався через прийняття законодавчих рішень щодо вирішення питання формування повноцінного адміністративно-територіального устрою. При цьому бюджетні та інфраструктурні переваги отримували тільки ті новостворені одиниці, керівництво яких проявило активність при реалізації етапу саме добровільного об’єднання.

  Загалом процес об’єднання територіальних громад може йти паралельно і незалежно від створення Перспективних планів формування спроможних територіальних громад. Однак тільки ті об’єднання, які повністю вписуватимуться у встановлену Перспективним планом матрицю, отримують додаткові повноваження і ресурси, які наразі є у містах обласного рівня та районах.

  -- А якою буде державна підтримка добровільного об’єднання територіальних громад?

  -- Як відомо, зміни до Бюджетного і Податкового кодексів, прийняті наприкінці минулого року, надали усім місцевим бюджетам більшої самостійності і розширили перелік джерел надходжень. Також важливо, що держава взяла на себе фінансування середньої освіти і медицини і надає місцевим бюджетам субвенції. Як наслідок цих та інших змін, власні ресурси місцевих бюджетів значно виросли. Але, зрозуміло, для повноцінного розвитку територій, особливо сільських, лише податкових надходжень до бюджетів недостатньо. Щоб мати перспективу для розвитку, громада повинна мати повноваження, людські ресурси і бути інвестиційно привабливою. Зараз такою спроможною громадою може бути хіба що місто обласного значення, а у перспективі – об’єднана (сільська, селищна, міська) громада. Спроможні (об’єднані) громади матимуть однакову з містом обласного значення сукупність видаткових повноважень та відповідних ресурсів, у тому числі 60% прибутку з доходів фізичних осіб, який сформує значну частину надходжень до місцевого бюджету. Спроможні громади матимуть прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом, отримуватиму кошти державного фонду регіонального розвитку на виконання відповідних інвестиційних програм і проектів. Не слід також забувати і про те, що об’єднані громади матимуть ресурси – людські, земельні, фінансові, – а отже будуть інвестиційно привабливі і зможуть залучати іноземні інвестиції на реалізацію найрізноманітніших проектів.

  -- Знаю, що план об'єднання існуючих сьогодні в районі громад в одну схвалюють не всі, зокрема виступають проти нього деякі сільські голови. А які Ваші аргументи "за"?

  -- Хочу нагадати, що відповідно до Плану заходів з реалізації  Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні було внесено зміни до Бюджетного та Податкового кодексів України, якими здійснено перший етап бюджетної децентралізації. Зміни до Бюджетного кодексу, знову повторююсь, фактично є основою для стимулювання громад до об’єднання та підвищення їхньої спроможності через механізм переходу бюджетів об’єднаних громад на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом. У разі об’єднання такі громади наділяються повноваженнями та ресурсами, як у міст обласного значення. Натомість територіальні громади, які не візьмуть участь у об’єднанні, залишаються осторонь цього процесу та позбавляються права на виконання делегованих державою повноважень органів місцевого самоврядування в селах, селищах, містах районного значення, що не об’єдналися. Отже, об’єднання територіальних громад є запорукою переходу місцевого самоврядування на якісно новий рівень. Це і є моїм аргументом для незгодних з об’єднанням громад.

  -- Яка підготовча, інформаційно-роз'яснювальна робота проводиться серед жителів району, щоб переконати їх у тому, що проведення адміністративно-територіальної реформи саме в їх інтересах, для наближення надання соціальних послуг до людей, підвищення їх якості та доступності?

  -- На даний час розроблено графік зустрічей членів робочої групи з підтримки та впровадження заходів з добровільного об’єднання територіальних громад з жителями селищної та сільських рад. При проведенні таких зустрічей громадянам будуть роз’яснюватись всі переваги при об’єднанні громад, а саме, в чому суть перетворень, що пропонує децентралізація, як після реформи місцеві громади отримають не лише повноваження, а і належні ресурси і т. п.

  -- Чи повною мірою в об'єднаній територіальній громаді будуть представлені інтереси жителів усіх населених пунктів, що входитимуть до її складу?

  -- Я вважаю, що в об’єднаній територіальній громаді в повній мірі будуть представлені інтереси усіх населених пунктів, що входитимуть до її складу. Це буде передбачати новий закон про місцеві вибори, оскільки в цьому найбільше зацікавлена держава, яка повинна довести доцільність запропонованого нею об’єднання територіальних громад.

  -- Дуже мало відомо про повноваження сільських старост. Чи будуть вони в кожному селі, незалежно від кількості жителів, обиратимуться, чи призначатимуться на посаду?

  -- На даний час, відповідно до статті 141 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», у селах та селищах, що входять до складу утвореної територіальної громади, за винятком її адміністративного центру, виконавчим органом сільської, селищної ради об'єднаної територіальної громади на строк її повноважень призначається сільський староста, який є представником виконавчих органів сільської, селищної ради у даному селі чи селищі. Староста виконує свої функції за контрактом (угодою), укладеним між ним та виконавчим комітетом сільської, селищної ради. Контрактом будуть визначатися обсяг функцій старости, розмір оплати його послуг, інші умови за згодою сторін. Типова форма контракту та рекомендовані розміри оплати послуг старости встановлюватимуться Кабінетом Міністрів України. Староста матиме право брати участь у засіданнях виконавчого комітету ради при розгляді питань, що стосуються територіальної громади, яку він представляє, з правом дорадчого голосу.

  Підсумовуючи, хочу зазначити, що Україна підписала асоціацію з ЄС і зараз працює над адаптацією свого законодавства згідно з міжнародними стандартами демократичного світу. Децентралізація влади та передача значних повноважень на місця – черговий важливий крок на цьому шляху. Громади мають зрозуміти це і зробити необхідні висновки та дії, щоб вже з нового року жити за новими стандартами і з новими перспективами.

  -- Дякую за розмову.

Розмову вів В. КВИШКО.



до верху